SOLBACKA SKA RESA SIG IGEN

Publicerat: 2024-05-14 - 14:18 - Skrivet av John Held Barkskog

På morgonen den 12 maj utbröt en brand i restaurangbyggnaden på Solbacka Golfklubb. Byggnaden totalförstördes med tack vare hjälteinsatser från räddningstjänsten och goda vindförhållanden så klarade sig vårt klubbhus, gym och omklädningsrum dit elden var ytterst nära att spridas. Viktigast av allt; ingen människa har kommit till skada.

Byggnaden i sig innehöll komplett restaurangkök, festvåning, unika återbrukade inventarier från Solbackas historia samt vårt gemensamma vårdträd - ett olivträd på flera hundra år.

Tajmingen för denna brand kunde inte varit värre - efter en tuff vinter så har Solbacka krog och rum samt Solbacka golfklubb tillsammans laddat för högsäsongen som drog igång för två veckor sedan. Med nära 1000 inbokade golfpaket bokade för säsongen. Dagen innan branden rankades restaurangen som nummer 1 i Sverige enligt Players 1st gästundersökning.

Men Solbacka ska resa sig igen. Ur askan stiger vi tillsammans - redan på fredag, inte ens en vecka efter brandens ödeläggelse - är Solbacka krog och rum igång och serverar bokade middagsgäster och grupper frukost och middag i den gamla skolbyggnaden. - Alla bokningar ska genomföras som planerat, det är vårt gemensamma mål. Ingen ska behöva avbokas och det viktigaste sätt att visa stödet är att vi får genomföra och leverera våra upplevelser - om än i en modifierad form säger Henrik Färnqvist, Solbacka krog och rum.

Solbacka Golfklubb klarade sig som tur var utom skador och har kunnat hålla banan, shopen och rangen öppen som vanligt. Många medlemmar har kommit förbi, visat sitt stöd och hjälp till att plocka undan skräp som flugit från branden och landat på banan.

- Våra medlemmar är fantastiska och vi har en otrolig gemenskap som gör att vi kan fortsätta som vanligt berättar John Held Barkskog, klubbchef Solbacka Golfklubb. Vår högsta prioritet är att hjälpa Solbacka krog och rum och Solbacka golfklubb med "business as usual” och att vi får fram en temporär restaurang även för daggäster senast till midsommar.

Gnesta kommun har redan varit ett stort stöd i den här svåra situationen. Redan på måndagen var de på plats med ett team för lägesrapport och sätta upp en plan för en snabb process för att all verksamhet skall kunna hållas igång.

Fastighetsägaren Sisyfos har som mål att vi ska ha en färdig pop-up restaurang i anslutning till klubbhuset före midsommar så att Solbacka krog och rum kan leverera sin goda mat, frukost, lunch och middag.

För mera information kontakta John Held Barkskog, Klubbchef Solbacka Golfklubb 070-3678076