Till minne av Göran Winberg

Publicerat: 2023-02-13 - 20:33 - Skrivet av John Held Barkskog

Golfklubbens hedersmedlem Göran Winberg har avlidit efter en tids sjukdom, Han blev 90 år.
Göran Winberg har gått ur tiden
Klubbens enda hedersmedlem Göran Winberg har lämnat oss. Vi låter vännerna Gunilla och Jan Sigfridsson tala för klubben.

Göran var under sin aktiva tid klubbens allt-i-allo. Han arbetade i kansliet, i receptionen, var webb-master och ingick i styrelse och kommittéer. Han arbetade med banan och kunde ses röja vass i dammen vid hål 15 i gummiklädsel från topp till tå. Han var en återkommande och strålande ordförande vid klubbens årsmöten. Hans största bedrift var kanske ändå att under många år leda onsdagsgolfen med avslutningsfesten som höjdpunkt. Många spelare från andra klubbar vallfärdade till onsdagsgolfen just på grund av Görans eminenta ledarskap. Genom sina enastående insatser har han skrivit in sig i klubbens historia.
Att spela i Görans boll var både underhållande och lärorikt. Utmärkande drag i hans spel var den korta back-swingen och de precisa slagen. ”Det krävs bara en elvaårig flickas kraft för att slå ett långt slag” var hans devis. ”Exactly!” utropande han när någon annan slog ett bra slag eller när han fällde en berömmande kommentar. Tillsammans med hustrun Ulla, som han var gift med i 62 år, var de klubbens mest välklädda golfare och föredöme för andra. De medverkade i SVT-programmet Go´kväll från Umeå en gång för att genomgå en styling, men de såg lika eleganta ut före som efter. Det var ingenting som behövde förbättras.
Vid sidan om golfen var musiken ett av hans stora intressen, som han delade med Ulla. Ville man vara säker på en uppsluppen och trevlig fest, bjöd man in Göran och Ulla som förgyllde tillställningen med sin sång. Den Amerikanska sångboken var en framträdande och omtyckt litteratur. De ingick för övrigt i Gryts kyrkokör, där Görans röst klingade bäst.
Med sorg och saknad minns vi Göran Winberg, men mer ändå minns vi glädjen av att ha känt en stor och rik personlighet.
I know why I've waited
Know why I've been blue
I pray each night for someone
Exactly like you
Vi lyser frid över Göran Winbergs ljusa minne!
//Gunilla & Jan Sigfridsson